خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نقش اطلاعات در بازار سرمایه

نقش اطلاعات در بازار سرمایه

نقش اطلاعات در بازار سرمایه

برای تصميم گيری های اقتصادی نياز به اطلاعاتی است

كه بتوان با كمک آن ها منابع موجود و در دسترس را به نحوی مطلوب تخصيص داد. يكی از مهمترين عوامل در تصميم گيری صحيح، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصميم است ، كه اگر به درستی فراهم و پردازش نشوند، اثرات منفی برای فرد تصميم گيرنده در پی خواهد داشت.از سوي ديگر، نوع و چگونگی دستيابی به اطلاعات نيز حائز اهميت است. در صورتي كه اطلاعات مورد نياز به صورتی نامتقارن در بين افراد توزيع شود انتقال اطلاعات به صورت نابرابر بين مردم صورت گيرد می تواند نتايج متفاوتی را نسبت به موضوعي واحد سبب شود. بنابراين، قبل از اينكه خود اطلاعات برای فرد تصميم گيرنده مهم باشد، اين كيفيت توزيع زمانی اطلاعات است كه بايد به صورت دقيق مورد ارزيابی قرار گيرد. در بازار سرمايه، پايه اوليه معاملات را وجود اطلاعات مرتبط، شكل میدهد و از اين رو است كه اطلاعات را گران بهاترين دارایی در بازار سرمايه می دانند.

معمولا زمانی كه اطلاعات تازه ایی از وضعيت شركت ها در بازار منتشر می شود، اين اطلاعات از سوی تحليل گران، سرمايه گذاران و ساير استفاده كنندگان مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و بر مبنای آن، تصميم گيري نسبت به خريد و يا فروش سهام صورت می پذيرد. اين اطلاعات و نحوه واكنش به آن ها بر رفتار استفاده كنندگان، به خصوص سهامداران بالفعل و بالقوه تاثير گذاشته و باعث افزايش و يا كاهش قيمت و حجم مبادلات سهام می شود. زيرا نحوه برخورد افراد با اطلاعات جديد، نوسانات قيمت ها را شكل مي دهد.بنابر اين، در صورت انتشار محرمانه و ناهم گون اطلاعات، واكنشهایی متفاوتی را از سوی سرمایه گذاران در بازار سرمايه شاهد می باشيم، كه اين امر تحليل های نادرست وگمراه كننده ایی را از وضعيت جاری بازار به همراه خواهد داشت. آن چه در بازارهایی سرمايه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه بسياریی از افرادی كه اقدام به سرمايه گذاری می كنند، مردم عادی هستند كه تنها راه دسترسی آن ها به اطلاعات مهم شركت ها، اطلاعيه هایی مي باشد كه از جانب شرکت ها در قالب گزارش های حسابداری و صورتهای مالی منتشر می شود. اگرچه، هدف نهایی حسابداری نيز تامين نيازهایی اطلاعاتی استفاده كنندگان از خدمات حسابداری است.با توجه به اين كه در بند اول مفاهيم نظري و گزارشگری مالی استاندارد حسابداری ايران، هدف اصلي از ارائه اطلاعات حسابداري كمک به تصميم گيری هاي اقتصادی افراد است، خود می تواند گويای اهميت اين امر باشد. بايد توجه داشت در شرايطی كه دستيابی به اطلاعات پرهزينه باشد، سرمايه گذاران مجبورند از طريق برآوردهای ذهني، تحليل های خود را درباره سود دهی آتی شركت، جريانات نقدی وغیره شکل دهند.در نتیجه افرادی که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند،قادر به برآوردهای بهتری نیز خواهند بود و به دلیل این موقعیت اطلاعاتی،بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته، و نوسانات قیمت های سهام را منجر می شوند. با توجه به تحقیقاتی که دیاموند و ورچیا در سال ۱۹۹۱ انجام داده اند، زمانی که انتقال اطلاعات مربوط به سهم شرکتی خاص به صورت نا برابر بین مردم صورت گیرد.ارزش ذاتی آن سهم با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قاعل می شوند،متفاوت خواهد بود.

در نتیجه،ارزش واقعی سهام شرکت ها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت.بنابراین،اطلاعات در بازار های سرمایه باید به نحوی باشد،که تمامی سرمایه گذاران امکان دسترسی به اطلاعات را داشته باشند.

باتوجه به مطالب فوق،می توان بیان نمود که در صورت نبود ساختاری مناسب برای ارائه و افشای اطلاعات در بازار های مالی سرمایه های افراد عادی که در این بازار ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند،همواره مورد محاظره قرار خواهد گرفت که به نظر می رسد این موضوع در قانون جدید سرمایه به این مساله توجه جدی شده است.تا به اطلاعات به طور متقارن منتشر شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده