خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا وضعیت فعلی بورس برای اولین بار در اقتصاد ایران به وجود آمده است

آیا وضعیت فعلی بورس برای اولین بار در اقتصاد ایران به وجود آمده است

آیا وضعیت فعلی بورس برای اولین بار در اقتصاد ایران به وجود امده است؟

بورس و حباب 2 کلید واژه این روزهای اقتصاد ایران شده است. منتقدین مشخص و نکات مورد نقد قرار گرفته مشخص تر است. نکاتی که شاید مهترین آن افزایش بی حساب و کتاب ارزش شرکت ها که شاید در برخی موارد بالاتر از انواع مشابه خارجی آن است، افزایش نسبت ارزش بازار سرمایه به ارزش GDP، نقدینگی ، سپرده های بانکی و ، افزایش انتظارات تورمی

در این متن می خواهیم از زاویه دیگر نگاهی به جریان پولی که به بازار سرازیر شد بیندازیم. امسال و تا لحظه نگارش این متن در حدود 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی جدید به بازار سرمایه سرازیر شده است.

در نگاه اول حتما این عدد برای همه ما جذاب باشد و شاید فکر کنیم که برای اولین بار است که چنین رخدادی اتفاق افتاده است. اما نگاهی به جریانات اقتصادی سال های اخیر کمی این دید را تعدیل می کند.

در سال های اخیر همواره در مقاطع مختلف به دلیل ایجاد نقدینگی بی حساب و کتاب، کشور و سیستم پولی و مالی با چالش هایی رو به رو شده بوده که متولیان امر سعی کردند به نحوی این جریان نقدینگی را کنترل کنند.

ساده ترین راه برای کنترل این نقدینگی سرگردان در سال های قبل 2 راه حل بود،

1. افزایش نرخ سود بانکی که خود به دید اغلب کارشناسان دلیل اصلی مشکلات فعلی کشور می باشد

2. حراج دارایی ها و ذخایر کشور،در سال های اخیر پیش فروش سکه به قیمت ارزان یکی دیگر از راه های بود که از سمت بانک مرکزی در اقتصاد ایران اجرا میشد. در این روش بانک مرکزی سعی می کرد با عرضه فراوان سکه چه در بازار و چه به صورت ثبت نامی از سرعت و مقدار افزایش دلار، سکه و .در بازار به کاهد اما این روش نه تنها باعث کنترل نمیشد بلکه باعث به حراج رفتن دارایی ها و ذخایر این مملکت می شد.

نمونه آخر به ثبت نام بیش از 7 میلیون 650 هزار سکه در سال 1397 بود. شاید برای تان جالب باشد که ارزش این پیش فروش با نرخ میانگین هر سکه 8میلیون تومان مبلغی در حدود 62 هزار میلیارد تومان میشد، یعنی نزدیک به مبلغی که در سال جاری توسط حقیقی ها وارد بازارسرمایه شده است. با این تفاوت که با روش پیش فروش دارایی های مملکت که تنها متعلق به نسل فعلی نیست، در اختیار عده معدودی از افراد قرار می گرفت. و از آن بدتر باز هم روند تورم و رشد نقدینگی ادامه پیدا می کرد.اما برگردیم به وضعیت حاضر: در شرایط فعلی نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شده که ابتدا مرور می کنیم که به سمت چه نمادها یا صنایعی رفته است:1. 4200 میلیارد تومان به سمت شستا ورود مستقیم پول به سوی دولت

2. 8200 میلیارد تومان به سمت پالایشگاهی ها که عمده عرضه ها توسط پالایش و پخش صورت گرفته و پول به سمت دولت رفته است

3. 7400 میلیارد تومان به سمت بانک ها

4. 5500 میلیارد تومان به سمت 2 شرکت ملی مس و فولاد مبارکه. بخش زیادی از ان مربوط به سهام عدالت بود که این یعنی بخشی از ورودی منابع، به سمت خود مردم بازگردانده شده است.پس تا اینجا مشخص شد دولت بدون این که دارایی ارزش مندی را به حراج بگذارد و همچنین بدون از دست دادن مدیریت شرکت هایش، اقدام به تامین بودجه و خواباندن عطش نقدینگی در بازار کرد.

اما در بازار چه اتفاقی افتاد

تمام ارکان بازار سرمایه ما آمادگی و عمق لازم برای ورود این حجم از پول را نداشت. همین امر باعث شد که قیمت سهام شرکت ها رشد سریع را تجربه کنند که همین امر باعث نگرانی بخشی از کارشناسان اقتصادی شده است.در بالا بودن سرعت رشد بازار که شکی نیست ولی در تشکیل حباب در قیمت فعلی شرکت ها که عمده منتقدان بر روی آن تمرکز کرده اند باید بگوییم باید نگاهی کلان به وضع کشور داشته باشیم. ما در کشوری زندگی می کنیم که به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی امکان مراوده با دیگر کشور ها مخصوصا مراوده اقتصادی نداریم. دوستانی که ارزش بازار متانکس را با زاگرس مقایسه می کنند، یا شرکتهای فولادی و خودرویی برتر دنیا را با شرکت های داخلی مقایسه می کنند باید بدانند در حال حاضر با 10 برابر ارزش فعلی شرکت های حاضر در بازار سرمایه نیز نمی توان شرکت مشابهی در ایران درست کرد. و نکته دیگر این است که این مشکل در بخش ها و کالاهای قابل معامله اقتصادی دیگر نیز وجود دارد. به طور مثال همین پراید که قیمتش در حدود 5 هزار دلار است. آیا کیفیت پراید با دیگر خودروهای 5 هزار دلاری در دنیا برابر است یا سوال دیگر ، اگر پراید در یک کشور پیشرفته تولید میشد، قیمت آن چند هزار دلار بود

همه این ها را عرض کردیم تا بدانید وضعیت فعلی در بورس چندان عجیب و غریب نیست و در کل اقتصاد ایران وجود دارد.


منبع.از مجموعه امواج الیوت

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده