خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ساز و کار انجام معاملات در بورس چگونه است؟

ساز و کار انجام معاملات در بورس چگونه است؟

ساز و کار انجام معاملات در بورس چگونه است؟


اولين روش خريد و فروش اوراق بهادار در بورس، مراجعه حضوری به كارگزار و تكميل فرم مربوطه است.

خريد و فروش اوراق بهادار در سامانه معاملات بورس براساس سازوكار نام آشنای حراج انجام می شود،البته يک حراج كاملا پيشرفته و مكانيزه. حراجی كه اولويت اول آن، قيمت مناسب و اولويت دوم آن، زمان ارائه سفارش است.


بگذاريد با يک مثال، اين موضوع را توضيح دهيم.

فرض كنيد شما در ساعت 9 صبح، به كارگزاری بورس مراجعه و فرم درخواست خريد هزار سهم شركت الف به قيمت هر سهم 1500 ريال 150تومان را تكميل و همراه فيش واريزی ،تحويل كارگزار می دهيد.


طبيعتا كارگزار بلافاصله درخواست خريد شما را وارد سامانه معاملات می كند. در همان زمان يعنی ساعت 9 صبح، فرد ديگری نيز به يک شركت كارگزاری ديگر در منطقه و يا شهر ديگري مراجعه كرده و وی هم با تكميل فرم مربوطه، درخواست خريد سهام شركت الف البته با قيمت 1520 ريال 152تومان را به كارگزار ارائه داده و كارگزار، درخواست را وارد سامانه معاملات می كند. در چنين شرايطی، سامانه معاملات درخواست خريد فرد دوم را در مقايسه با درخواست شما، در اولويت قرار خواهد داد، چرا كه وی برای خريد، قيمت بالاتری پيشنهاد داده است و طبيعتا، متقاضيان فروش سهام شركت الف ترجيح می دهند سهام خود را به قيمت بالاتر بفروشند.


در مورد فروش نيز دقيقا به همين شكل است، با اين تفاوت كه در فروش سهام و ساير اوراق بهادار، هرچه قيمت كمتر باشد، در اولويت قرار خواهد داشت،

زيرا خريداران ترجيح می دهند اوراق بهادار را با قيمت كمتر خريداری كند. بنابراين، مشخص شد كه اولين معيار در اولويت بندی درخواست های خريد و فروش توسط سامانه پيشرفته معاملات بورس، اولويت قيمتی است.


اما يعنی اولويت زمانی چيست در مثال قبل، فرض كنيد شما درخواست خريد هزار سهم شركت الف با قيمت هر سهم 1500 ريال 150تومان را در ساعت 9 صبح به كارگزاری داده ايد و فرد ديگری، درخواست خريد هزار سهم شركت الف با همان قيمت، يعنی 1500 ريال 150تومان را در ساعت 9:10 صبح يعنی10 دقيقه پس از درخواست شما ارائه داده است.


در چنين شرايطی، سامانه معاملات به صورت خودكار، اولويت خريد را به شما داده و ابتدا، برای شما سهام شركت الف را خريداری می كند، بنابراين، طبيعتا اگر تنها هزار سهم از سهام شركت الف برای فروش عرضه شده باشد،

سامانه معاملات آن سهام را به شما تخصيص خواهد داد و فرد مذكور، از خريد سهام بازخواهد ماند. اما با توجه به

تعدد و تنوع قيمت های وارد شده در سامانه معاملات،


دقيقا چه زمانی، خريد و فروش در سامانه معاملات انجام ميشود؟

زمانی كه قيمت پيشنهادی خريد و قيمت پيشنهادی فروش با هم برابر شوند. در اين حالت، سامانه معاملات به طور خودکار خريد و فروش را انجام داده و طبيعتا، بلافاصله سفارش های انجام شده، از صف خريد و فروش حذف می گردند. يک روز پس از انجام معامله، کارگزار رسيد انجام معامله را كه اصطلاحا، اعلاميه خريد نام دارد، به سرمايه گذار تحويل می دهد. اعلاميه خريد، سند رسمی نيست و در آن تنها اطلاعاتی مانند تعداد سهام خريداری شده، مبلغ سرمايه گذاری و مبلغ کارمزدهای کسر شده آورده شده است. سرمايه گذار همچنين بايد يک روز پس از خريد اوراق بهادار، به شرکت کارگزاری مراجعه و گواهی نقل و انتقال اوراق بهادار خريداری شده را از كارگزاری دريافت كنند، زيرا هنگامی که سرمايه گذار قصد داشته باشد اوراق بهادار خود را بفروشد، بايد گواهی نقل و انقال سهام را به شرکت کارگزاری ارائه دهد. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده