بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» اصول خرید و فروش سهام چیست؟

اصول خرید و فروش سهام چیست؟

اصول خرید و فروش سهام‌چیست

براساس اطلاعات معتبر تصميم گيری کنيد، نه شايعات،سرمايه گذاران هنگامی اقدام به خريد سهام يک شرکت می کنند که پس از بررسی عوامل متعدد اثرگذار بر قيمت سهام آن شرکت شامل عوامل محيطی، عوامل صنعت و عوامل درونی، به اين نتيجه برسند که قيمت واقعی آن سهم بيشتر از قيمت بازار آن است. طبيعتا بررسی همه جانبه عوامل اثرگذار بر قيمت سهم، نيازمند بهره گيری از اطلاعات دقيق، جامع و معتبر است.


به همان اندازه که استفاده از اطلاعات معتبر در تصميم گيری سرمايه گذاران تاثير مثبت دارد، بهره گيری از اطلاعات غيرمعتبر و شايعات در تصميم گيری ها، می تواند منافع سرمايه گذاران را به خطر بياندازد. تجربه نشان می دهد که در جريان فراز و فرود بازار سهام، بيش از هر چيز شايعات، اخبار و تحليل هایی نادرست به سرمايه گذاران مخابره می شود. بنابراين لازم است سرمايه گذاران همواره به منابع رسمی برای کسب اطلاعات تکيه کرده و از توجه به اخبار و شايعات منابع غيررسمی خودداری کنند.


مراجعه به پايگاه های اطلاع رسانی رسمی بورس مانند.


اصل دوم

با ديد بلندمدت در بورس سرمايه گذاری کنيد.دومين اصل در خريد و فروش سهام، سرمايه گذاری با ديد بلندمدت است. عملکرد بورس در سال های گذشته نشان داده است که سرمايه گذارانی که با ديد بلندمدت و البته آگاهانه، وارد اين بازار شده اند، توانسته اند سود قابل قبولی از اين بازار بدست آورند.


همچنين براساس آمارها، مجموع بازدهی سهام در بلندمدت، از بازدهی بازارهایی مانند مسکن، ارز و طلا، بيشتر بوده است، اگرچه ممکن است گاهی اوقات، بازدهی کوتاه مدت اين بازارها، از بورس پيشی گرفته باشد. بنابراين، هر اندازه ديد سرمايه گذاران بلندمدت تر باشد به همان نسبت نيز ريسک سرمايه گذاری کمتر می شود. مطالعه تاريخ چه سرمايه گذاران موفق در دنيا نيز نشان می دهد که بازدهی های بزرگ، معمولا با خريد و نگهدداری سهام ارزنده و ارزان در افق زمانی بلندمدت اتفاق بدست می آيند و نگاه کوتاه مدت در سرمايه گذاری و پيروی از جو بازار، عمدتا به نتايج قابل قبول منجر نمی شود.بنابراين با ديد بلندمدت سرمايه گذاری کنيد


و اگر پس از بررسی و مطالعه کامل، به اين اطمينان رسيده ايد که سهام ارزشمندی را خريده ايد، نگران نوسانات مقطعی قيمت سهام خود نباشيد.


اصل سوم

همواره مراقب سهام خود باشيداگرچه در اصل قبلی، توصيه کرديم که برای سرمايه گذاری در بورس، نگاه بلندمدت داشته باشيد.

و به نوسانات مقطعی قيمت سهام توجه نکنيد، اما تاکيد کرديم اين تفکر درصورتی صحيح است که شما با بررسی کامل اطلاعات، به اين نتيجه رسيده باشيد که سهام شما، هم چنان سهام ارزشمندی است و آن چه که باعث نوسانات قيمت سهم شده، برخی شرايط موقت و زودگذر است.

اما اگر بررسی اطلاعات و مشورت با افراد خبره، اين اطمينان را برای شما به وجود آورد که سهام مناسبی را خريداری نکرده ايد و يا اين که با توجه به تغيير برخی متغيرهایی موثر بر قيمت سهم، احتمالا روند قيمت آن در بلندمدت رو به کاهش خواهد بود، آيا باز هم توصيه به حفظ سهم در بلندمدت، منطقی است در اين شرايط، سرمايه گذار بايد ضمن بازنگری در سبد سهام خود، سهامی را که شرايط مناسبی ندارند فروخته و به جای آن، سهام ديگری را که در وضعيت مطلوبی قرار دارد، خريداری کند.


لازم است در همين جا، درباره تعصب نسبت به سهام، به عنوان يکی از چالش هایی که بعضا گريبان گير سرمايه گذاران می شود، توضيح دهيم. منظور از تعصب نسبت به سهام اين است که بعضا، باوجود آن که بررسی اطلاعات معتبر و متغيرهایی اثرگذار بر قيمت يک سهم، از شرايط نامناسب سهم و روند رو به کاهش قيمت آن حکايت دارد، اما برخی از سهامداران بدون درنظر گرفتن واقعيت ها و با اين استدلال هایی مانند اين که اين سهم در گذشته سهم بسيار خوبی بوده است يا چون سهم را با قيمت بالاتر خريده ام، حاضر نيستم به قيمت کمتر بفروشم و از فروش سهام خودداری می کنند، غافل از اين که شايد با فروش سهام مذکور و سرمايه گذاری در سهامی که شرايط مناسب تری دارد، نه تنها بتوانند زيان خود را جبران کنند، بلکه سود قابل قبولی نيز بدست آورند.


بنابراين، لازم است سرمايه گذاران همواره مراقب سبد سهام خود بوده و درصورت لزوم، ترکيب سرمايه گذاری خود را مورد بازنگری قرار دهند.


اصل چهارم

سبدی از سهام متنوع تشکيل دهيدحتما اين ضربالمثل معروف را شنيده ايد که، همه تخم مرغ ها را در يک سبد نگذاريد. دليلش کاملا مشخص است، چون اگر سبد تخم مرغ به زمين بيفتد، بيشتر تخم مرغ ها خواهد شکست.


اين ضرب المثل در خريد و فروش سهام هم،کاربرد زيادی دارد، تا حدی که يکی از نظريه های مطرح شده درخصوص راه کارهای کاهش ريسک سرمايه گذاری، به تئوری پرتفوی يعنی نظريه سبد معروف است. براساس اين نظريه، هر اندازه در سبد سرمايه گذاری، سهام شرکت های مختلف از صنايع متنوع بيشتر باشد، ريسک سرمايه گذاری کاهش خواهد يافت.


اجازه بدهيد با يک مثال، موضوع را بيشتر توضيح دهيم.دو سرمايه گذار را در نظر بگيريد که اولی همه پول خود در سهام يک شرکت واردکننده قطعات خودرو سرمايه گذاری کرده است. اما سرمايه گذار دوم، نصف پول خود را در در سهام شرکت وارد کننده قطعات خودرو و نصف ديگر را ديگر را در سهام يک شرکت صادرکننده محصولات پتروشيمی، سرمايه گذاری کرده است.


به نظر شما در صورت افزايش نرخ ارز چه اتفاقي خواهد افتاد کاملا مشخص است که افزايش نرخ ارز، به دليل آن که هزينه های شرکت واردکننده قطعات خودرو را افزايش می دهد، باعث افت قيمت سهام اين شرکت خواهد شد، در حالی که شرکت صادرکننده محصولات پتروشيمی، براثر افزايش نرخ دلار، با افزايش سودآوری و در نتيجه رشد قيمت سهام مواجه خواهد شد.


در اين شرايط، قطعا سرمايه گذار اول به علت افت قيمت سهام شرکت واردکننده قطعات خودرو، دچار ضرر خواهد شد، اما سرمايه گذار دوم احتمالا ضرر چندانی متحمل نشده و حتی ممکن است سود هم کسب کند، زيرا نيمی از سهام اش کاهش قيمت و نيمی ديگر، افزايش قيمت داشته است. هر اندازه سبد سرمايه گذاري، متنوع تر باشد، ريسک سرمايه گذاری کاهش يافته و احتمال کسب بازدهی پايدار برای سرمايه گذار، افزايش خواهد يافت.


اصل پنجم

با سرمايه مازاد خود، سهام بخريد

بعضا مشاهده شده است که برخی افراد، پس از شنيدن اخبار مربوط به رشد متوالی شاخص های بورس و افزايش قيمت سهام، در يک رفتار هيجانی، يا سرمايه ضروری زندگی خود مانند خانه، خودرو و را فروخته و يا با قرض گرفتن از ديگران، اقدام به خريد سهام می کنند. چنين رفتاری، به هيچ وجه توصيه نمی شود،


چراکه بورس همواره در معرض افت و خيز قرار دارد و وارد کردن سرمايه ضروری زندگی در بورس، می تواند سرمايه گذار را در اين نوسانات، دچار تزلزل و اضطراب نمايد، تا جایی که ممکن است وی با تحمل زيان، مجبور به خروج از بورس شود. اما افرادی که سرمايه مازاد و پس اندازهای خود را وارد بورس می کنند، طبيعتا در برابر افت و خيزهای بورس، قدرت تحمل و آرامش بيشتری داشته و در تصميم گيری های خود، منطقی تر عمل می کنند.


بنابراين، تنها آن بخش از سرمايه خود را به خريد سهام اختصاص دهيد که درصورت کاهش قيمت سهام، نه خللی به زندگي شما وارد کند و نه آرامش روحی شما و خانواده تان را به مخاطره بياندازد.


اصل ششم

نوسان را به عنوان ذات بازار سهام، بپذيريدفردی که قصد دارد ازطريق خريد سهام در بورس، سرمايه گذاری کند، بايد اين واقعيت را بپذيرد که نوسان قيمت، ويژگی ذاتی سهم است، به بيان ديگر، روند صعودی قيمت سهم در گذشته، لزوما به معنای تداوم اين روند در آينده نيست، کما اين که روند نزولی قيمت سهم در گذشته نيز لزوما به معنای ادامه افت قيمت سهم در آينده نخواهد بود.


اگر به خاطر داشته باشيد، در تشريح عوامل موثر بر قيمت سهم، به برخی عوامل محيطی و عوامل مرتبط با صنعت اشاره کرديم که خارج از کنترل شرکت می باشد.


بروز هريک از اين عوامل، ممکن است باعث افت و خيز در قيمت سهام شود، بنابراين لازم است سرمايه گذار قبل از ورود به بازار سهام، اين واقعيت و ريسک ناشی از آن را بپذيرد.اصل هفتم،با افراد متخصص مشورت کنيدباتوجه به اين که عوامل بسيار متعدد و متنوعی بر قيمت سهام تاثير گذار هستند.


بنابراين تجزيه و تحليل اين عوامل و تصميم گيری براساس آن، نياز به تخصص و مطالعه دقيق دارد. بنابراين، اگر قصد داريد بصورت مستقيم سهام خريد و فروش کنيد، اما تخصص کافی در اين خصوص نداريد، حتما با افراد خبره و دارای صلاحيت مشورت کنيد. به تازگي، چندين شرکت مشاور سرمايه گذاری با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسيس شده است. اين شرکت ها پس از بررسی ويژگی های فردی و ميزان ريسک پذيری سرمايه گذاران، آنان را در انتخاب سهام مناسب، راهنمايی کرده و در ازای اراعه اين خدمات، مبلغی را به عنوان حق مشاوره دريافت می کنند.


1- براساس اطلاعات معتبر تصميم گيری کنيد، نه شايعات

2- با ديد بلندمدت، در بورس سرمايه گذاری کنيد

3- همواره مراقب سهام خود باشيد

4- سبدی از سهام متنوع تشکيل دهيد

5- با سرمايه مازاد خود سهم بخريد

6- نوسان را به عنوان ذات بازار سهام، بپذيريد

7- با افراد متخصص مشورت کنيد

 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده