دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» بورس در ایران چه گونه شکل گرفت

بورس در ایران چه گونه شکل گرفت

بورس در ایران‌چه گونه شکل گرفت؟

اولين بورس جهان، در اوايل قرن هفدهم ميلای، در آمستردام هلند تاسيس شد و اولين شركتی هم كه سهام اش را در اين بورس عرضه كرد، كمپانی هند شرقی نام داشت. اما بورس در ايران، چه گونه شكل گرفت

مطالعات اوليه درباره تاسيس بورس در ايران، به سال 1315هجری شمسی بر ميگردد. در اين سال، فردی بلژيكی به نام ران لوترففلد پس از انجام مطالعات گسترده درباره ی تاسيس بورس در ايران، اساسنامه ی داخلی بورس را تهيه و به مسئولان ايرانی اراعه كرد، اما با توجه به شرايط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملا موضوع بررسی و تاسيس بورس در ايران بيش از 25 سال به تاخير افتاد.بالاخره در سال 1341، كميسيونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمايندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه ی صنعتی و معدنی ايران تشكيل و موافقت نامه اوليه تاسيس بورس سهام در اين كميسيون، تنظيم شد.در اواخر همان سال يعني سال 41، هياتی از بورس بروكسل به سرپرستی دبيركل اين بورس برای مشاركت در راه اندازی بورس ايران، به كشورمان دعوت شدند و بالاخره پس از چهار سال، در سال 1345 قانون تشكيل بورس اوراق بهادار در مجلس تصويب و براي اجرا از سويی وزارت اقتصاد به بانک مركزی ابلاغ شد. حدود يک سال بعد از ابلاغ قانون تشكيل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن ماه سال 1346، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معادله بر روي سهام بانک توسعه ی صنعتی و معدنی كه بزرگترين مجتمع واحدهای توليدی و اقتصادی در آن تاريخ به شمار ميرفت، به طور رسمی فعاليت خود را آغاز كرد.

بورس ايران در تاريخ 45 ساله فعاليت خود، همواره فراز و فرودهای بسيار زيادی را تجربه كرده است، اما شايد به توان گفت يکی از مهم ترين تحولات تاريخ بورس ايران، تاسيس قانون جديدی تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار در اول آذر سال 1384 بوده است كه ضمن رفع برخی نارسایی ها و نواقص موجود در قانون اوليه، زمينه توسعه گسترده بورس در ايران را فراهم كرد.

براساس اين قانون، بخش نظارتی بورس از بخش هایی عملياتی آن تفكيک شد، به اين معنا كه سازماني به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان نهاد نظارتی بورس تشكيل شد. سازمان بورس كه خود تحت نظارت شورایی به اسم شورای عالی بورس فعاليت مي كند، وظايف متعددی دارد كه يکی از مهم ترين وظايف آن، تاسيس و نظارت بر عملكرد بورس های مختلف است.

امروز، چهار بورس بزرگ كشور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعاليت ميكنند

1.بورس اوراق بهادار تهران كه در آن، سهام شركت ها و ساير اوراق بهادار مانند اوراق مشاركت خريد و فروش ميشود.

2.فرابورس ايران كه در آنجا هم سهام شركت هایی كه بنا به دلايلی موفق به پذيرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی شوند، مورد داد و ستد قرار ميگيرد.

۳. بورس كالای ايران كه در آن، انواع كالاها مانند محصولات پتروشيمی فلزات، محصولات كشاورزی و خريد و فروش ميشود.

4.و در نهايت بورس انرژی كه به تازگي تاسيس شده و قرار است در آن، حامل های انرژی با محوريت برق، به عنوان يکی از مهم ترين حامل هایی انرژی، خريد و فروش شود.گسترش ابزارهای متنوع مالی و فعاليت هایی اطلاع رسانی موجب شده تعداد سهامداران در طی سال هایی اخير رشد نمايد. در اين مجموعه برنامه ها، ما عمدتا به معرفی بورس اوراق بهادار و نحوه سرمايه گذاری در اين بازار، ازطريق خريد و فروش سهام شركت ها و ساير انواع اوراق بهادار می پردازيم تا از اين رهگذر علاقه مندان به فعاليت در اين عرصه بتوانند به اطلاعات مفيد و لازم دست پيدا كنند.

 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده