بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست

بازاریابی شاید در لغت بسیار ساده و خالی از هر گونه پیچیدگی به نظر برسد اما در حقیقت یکی از مهم ترین بخش ها در موفقیت یک کسب و کار به شمار می رود. در نظر داشته باشید اگر کسب و کار شما کالا و خدماتی با بالاترین کیفیت ارائه کند، ولی نتوانید آن را به خوبی معرفی کرده و به مشتری بشناسانید، به طور قطع شکست تجاری در انتظار شما خواهد بود. از این رو باید بازاریابی به صورت تخصصی انجام شده و بسیار مهم در نظر گرفته شود. بازاریابی انواع و روش های گوناگونی دارد که البته برای برخی از انواع کسب و کار و صنوف، برخی از روش ها می تواند بیشتر نتیجه بخش باشد. نکته مهم اینجاست که نباید هیچ یک از انواع بازاریابی توسط یک کسب و کار کنار گذاشته شود. زیرا هر یک از انواع بازاریابی معمولا دسته ای از افراد را هدف قرار می دهند و در مجموع وقتی فرآیند بازاریابی فراگیرتر شود، می تواند نتیجه بخش تر باشد.

بازاریابی ویروسی یکی از روش های بازاریابی بسیار موثر است که باعث رشد کسب و کارها شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم به تفصیل توضیح دهیم که بازاریابی ویروسی چیست،

تعریف بازاریابی ویروسی

به طور کلی به هر گونه استراتژی که موجب می شود، افراد به انتقال پیام بازاریابی به دیگر افراد ترغیب شوند، بازاریابی ویروسی گفته می شود و نتیجه این نوع بازاریابی رشد ترویجی پیام بازاریابی و افزایش نفوذ پیام در افراد است. این روش بازاریابی معمولا به صورت دهان به دهان یا از طریق تکنولوژی های روز مبتنی بر اینترنت انجام می شود.

بازاریابی ویروسی که آن را Viral Marketing می نامند، از انواع مدرن بازاریابی است که استارت آپ ها که معمولا کمترین بنیه مالی برای تبلیغات مستقیم را دارند، از آن استفاده می کنند. معمولا اکثر استارت آپ های موفق حتی از کشور خودمان با هزینه کم و با سرعت زیاد از طریق این نوع بازاریابی توانسته اند سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص دهند.

بازاریابی ویروسی بر پایه اینترنت

می دانیم که فضای مجازی و امکانات اینترنت، به سرعت در میان مردم رواج یافته و در تمامی شئون زندگی انسان تاثیرگذار می باشد. امروزه یکی از بهترین روش های بازاریابی ویروسی استفاده از فضای مجازی است. حتی برخی برای بازاریابی ویروسی این تعریف را قرار می دهند که یک تکنیک بازاریابی است که از شبکه ‌های اجتماعی موجود برای افزایش تصاعدی آگاهی از برند از طریق یک فرآیند ویروس مانند بهره می‌ گیرد. این نوع بازاریابی هم به علت غیر مستقیم بودن، ضریب نفوذ بیشتری در دل مخاطبان دارد.

به عنوان مثال وقتی در تلویزیون آگهی های تبلیغاتی را می بینیم، آگاه هستیم که در حال دیدن تبلیغات مستقیم برندها هستیم. اما زمانی که در فضای مجازی ویدیوهای کوتاه را مشاهده کرده و یا در صفحات اینستاگرام می چرخیم چیزی از هل داده شدن به بازار هدف را احساس نمی کنیم و به همین جهت تبلیغات غیر مستقیم روی ما تاثیر بیشتری خواهند داشت و ما را ناخودآگاه به برند مورد نظر جذب خواهند کرد.


ظرفیت های فضای مجازی بی انتهاست و بسیار مهم است که بتوان از هر امکاناتی در قالب فضای مجازی برای بازاریابی استفاده کرد. در بازاریابی ویروسی هر یک از کاربران به شکل یک سفیر تبلیغاتی عمل کرده و به صورت کاملا ناخودآگاهانه به نشر و انتقال ماهیت تبلیغاتی که ظاهری مخاطب پسند دارد، می پردازند و برای این انتشار امکانات فضای مجازی بسیار به کمک این افراد می آید. این محتوا می تواند یک موزیک بوده و یا در شکل یک سرگرمی ظاهر شود. مخاطب از این که تحت تبلیغات قرار گرفته، بی اطلاع مانده و تنها وجه برجسته شده مفهوم، که قطعا چیزی جز تبلیغات به نظر می رسد، را مشاهده می کنند.

بازاریابی ویروسی چیست

برای این منظور کافی است روی ذهن یک نفر تاثیر گذاشته و به وی قبولانده شود که محتوای مورد نظر جذابیت کافی برای انتشار را داراست. او که از ماهیت جذاب آن هیجان زده است، انتشار را به چند نفر دیگر انجام داده و آن چند نفر نیز، باز به چند نفر دیگر انتقال می دهند. این انتقال محتوای جذاب با هسته تبلیغاتی، درست مانند انتشار یک ویروس است. ویروس در بین جامعه دست به دست شده و هر روز افراد تازه ای را مبتلا می سازد. در حقیقت این گونه بدون تبلیغات مستقیم، برند می تواند خود و محصولات و خدماتش را به عده بسیاری در زمان کوتاهی بشناساند و مطمئن باشد که این کار کم هزینه از تبلیغات مستقیم بسیار تاثیر گذار تر هم خواهد بود.در حقیقت اگر شما بتوانید بازار هدف خود را به درستی انتخاب کنید و بشناسید می توانید با تولید عکس های جذاب و ویدیو های آموزشی عالی رایگان، محتواهای آموزشی مناسب و اینفوگرافیک های کاربردی و انتشار آن به سرعت در حوزه کسب و کارتان شناخته شوید و اگر این روند را مدتی ادامه دهید قطعا شما به عنوان یک برند خوب شناخته می شوید. زیرا ویدیوهای آموزشی اعتمادی را برای شما بدست آورده اند که شاید نتوانید از راه دیگری چنین اعتماد سازی کنید.

برای استفاده از ظرفیت بازاریابی ویروسی در فضای مجازی باید به دیگران اجازه استفاده مقالات شما در سایت و مجلات الکترونیکی ، خبرنامه‌ها و..را بدهید. در انتهای مقالات منبع و امکان چاپ و انتشار مجدد را قرار دهید و همچنین در داخل ویدیوها، عکس ها و اینفوگرافیک های خود هم نام برند، صفحات اجتماعی و وب سایت خود را به گنجانید تا بتوانید مخاطبان را با نام تجاری خود نیز آشنا سازید و مخاطبان را به صفحات شبکه های اجتماعی خود و وب سایت خود نیز بکشانید.

تکنیک های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال به دیگران اجازه دهید تا از هدایای رایگان شما به عنوان هدیه برای فروش محصولات و یا معرفی آن ها استفاده کنند .


در بستر اینترنت و فضای مجازی روش های بسیاری برای بازاریابی ویروسی وجود دارد که امکان دست به دست چرخیدن و اشتراک گذاشتن محصولات و خدمات شما را در میان مخاطبان به راحتی فراهم می کند. فقط کافیست روش مناسب را با مشورت از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید تا به سرعت در کسب و کار خود رشد کنید و بتوانید بازار هدف خود را به درستی یافته و بیشترین سهم را از آن بازار به دست آورید. بدون شک راهنمایی های مشاور کسب و کار اینترنتی می تواند راهنمای خوبی برای پیشرفت سریع تر باشد. زیرا چنین فردی تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته و اشتباهات برندهای دیگر را دیده و از آن ها عبرت گرفته است و در عین حال دلایل موفقیت برندهای موفق را نیز به خوبی دیده است و می تواند با توجه به شرایط برند شما توصیه هایی به شما ارائه دهد که در نهایت، دلیل موفقیت برند شما شوند و برند شما را به خوبی در میان مخاطبان جا بیندازند.

مزیت های بازاریابی ویروسی

اولین مورد از مزیت های بازاریابی ویروسی این است که افرادی قلبا به یک برند وفادار می شوند و بدون اینکه برند هزینه کند برای برند، تبلیغات دهان به دهان می کنند. این مورد نشان می دهد که چقدر این نوع بازاریابی سودمند است.مورد بعدی این است که تبلیغات مستقیم توسط خود برند کمتر تاثیرگذار است. به قول معروف می گویند هیچ فردی نمی گوید ماست من ترش است. یعنی تبلیغات خود برندها تاثیر آنچنان زیادی در ذهن مخاطبان ندارد. اما افرادی که سود مستقیمی ندارند وقتی برای برندی تبلیغات کنند نشان می دهد که دلسوزانه این کار را می کنند و معمولا نفوذ بیشتری در دل مخاطبان دارد.دیگر مزیت بازاریابی ویروسی، رشد سریع پیام ها بوده و اینکه معمولا به سرعت بسیار بالایی پیام تبلیغاتی غیر مستقیم یک برند در میان مردم پخش می شود و می تواند به سرعت بسیار بالایی فراگیر شود. این موضوع در زودتر شناساندن کالا و خدمات برند بسیار موثر است.


نویسنده.دکتر یحیی علوی

 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده